W obecnej sytuacji gospodarczej, żadna firma nie może funkcjonować bez wsparcia informatycznego. Obecnie nawet najmniejszy zakład usługowy nie może funkcjonować bez wsparcia informatycznego. Nie inaczej jest z serwisami samochodowymi lub innymi serwisami np.: sprzętu komputerowego. Przedsiębiorstwa takie muszą funkcjonować w oparciu o dobry program komputerowy.
Informatyczne wspomaganie pracy w serwisie
Aby udanie wdrożyć system komputerowy wspomagający prace serwisowe należy zacząć od analizy procesów w przedsiębiorstwie. Pierwszym procesem jest przyjęcie i zdiagnozowanie usterki serwisowej. na tym etapie serwisant określa stopień uszkodzenia sprzętu oraz wymagane prace serwisowe. Na tym etapie powinna już być stworzona kartoteka klienta. Podczas przyjmowania sprzętu na serwis powinien być też określony czas jaki jest potrzebny na naprawę. Klient powinien być już na tym etapie poinformowany o czasie naprawy. Można powiedzieć, ze program do serwisu musi pełnić funkcję programu CRM. Następnym etapem jest naprawa sprzętu. na tym etapie program komputerowy powinien wspierać procesy diagnostyczne oraz logistyczne. Szczególnie logistyka jest tutaj bardzo ważna. Dobry program komputerowy dla serwisu powinien mieć wbudowaną funkcję zarządzania zapasami, tak aby jeżeli stan magazynowy danej części zamiennej jest niski, to system generuje informację do osoby zajmującej się logistyką o wygenerowanie zamówienia.
Szereg funkcjonalności, jakie dobry program komputerowy wspomagający prace każdego serwisu musi posiadać jest bardzo szeroki. Tak naprawdę można je podzielić na trzy procesy w cyklu serwisowania. Proces przyjmowania zlecenia serwisowego, proces naprawy oraz proces posprzedażowej obsługi klienta. Szczególnie ten ostatni proces jest bardzo istotny, ponieważ na ten proces składa się także proces obsługi reklamacji.